W celu realizacji obowiązków wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, Przeworska Gospodarka Komunalna Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ustala „Regulamin zgłaszania naruszeń prawa”. Zapraszamy do zapoznania się z poniższym dokumentem, który określa tryb dokonywania zgłoszeń naruszeń, zasady ich weryfikacji, podejmowania działań naprawczych, a także ochrony zgłaszającego przed działaniami następczymi.
REGULAMIN ZGŁASZANIA NARUSZEŃ PRAWA W PRZEWORSKA GOSPODARKA KOMUNALNA SP. Z O.O.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa procedury umożliwiające ustanowienie, wdrożenie, utrzymanie oraz ciągłe doskonalenie systemu zarządzania zgłoszeniami o naruszeniach prawa.
§ 2. Regulamin określa:
zasady przeglądu i aktualizacji regulaminu.
§ 3. Ilekroć mowa w niniejszym Regulaminie o:
Rozdział 2.
Cele systemu zarządzania zgłoszeniami o naruszeniach prawa
§ 4. Ustanowiliśmy system zarządzania zgłoszeniami o naruszeniach prawa, aby zapewnić, że:
§ 5. System zarządzania zgłoszeniami o naruszeniach prawa organizujemy w sposób:
Rozdział 3.
Zakres regulaminu
§ 6. System zarządzania zgłoszeniami o naruszeniach prawa obejmuje następujące obszary:
Rozdział 4.
Strony Zainteresowane i ramowe zakresy ich odpowiedzialności
§ 7. 1. Stronami zainteresowanymi systemu zarządzania zgłoszeniami o naruszeniach prawa są:
2. Prezes Zarządu jest odpowiedzialny za następujące działania:
3. Rada Nadzorcza jest odpowiedzialna za nadzorowanie działań wyjaśniających i następczych odnoszących się do Prezesa Zarządu Spółki;
4. Rzecznik etyki występuje w roli menadżera procesu zarządzania zgłoszeniami o naruszeniach prawa. Odpowiada za:
5. Sygnaliści występują w roli osób zgłaszających naruszenia prawa Unii albo prawa krajowego. Oczekują skutecznej i sprawnej reakcji na zgłoszenia. Wymagają zapewnienia ochrony przed niepożądanym ujawnieniem oraz działaniami odwetowymi.
6. Osoby pomagające sygnalistom w dokonywaniu zgłoszeń występują w roli osób narażonych na działania odwetowe z uwagi na wspieranie sygnalistów. Oczekują skutecznej i sprawnej reakcji na zgłoszenia. Wymagają zapewnienia ochrony przed niepożądanym ujawnieniem oraz działaniami odwetowymi.
7. Prokuratorzy, sądy i służby policyjne – występują w roli organów postępowania przygotowawczego w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa.
Rozdział 5.
Zasady dokonywania zgłoszeń
§ 8. 1. Pracodawca organizuje bezpieczne, wewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń, zapewniające dostępność, integralność oraz poufność wszelkich danych przesyłanych przez sygnalistów.
2. Wewnętrznym kanałem dokonywania zgłoszeń jest:
3. Na wniosek sygnalisty zgłoszenie ustne może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania z Rzecznikiem Etyki zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
4. Ze spotkania w formie stacjonarnej Rzecznik Etyki sporządza protokół spotkania, który odtwarza jego dokładny przebieg. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania przez jego podpisanie.
5. W celu zapewnienia pełnej ochrony tożsamości sygnalistów utrzymanie wewnętrznego kanału dokonywania zgłoszeń powierza się podmiotom, które:
6. Za utrzymanie oraz obsługę wewnętrznego kanału dokonywania zgłoszeń odpowiedzialny jest Rzecznik etyki.
§ 9. 1. Zgłoszenia mogą być wyłącznie imienne.
2. Informacje o naruszeniu prawa zgłoszone anonimowo nie będą podlegać weryfikacji.
§ 10 1. Każde zgłoszenie powinno zawierać następujące elementy:
5. Sygnalista dokonując zgłoszenia podaje następujące dane osobowe: imię, nazwisko, stanowisko, komórkę organizacyjną oraz nazwę swojego pracodawcy.
6. Przy dokonywaniu zgłoszenia sygnalista może wskazać osobę albo grupę osób pomagających mu w dokonywaniu zgłoszenia. W takiej sytuacji sygnalista podaje następujące dane osób pomagających mu w dokonywaniu zgłoszenia: imię, nazwisko, stanowisko, komórka organizacyjna.
7. Osobom pomagającym sygnalistom w dokonywaniu zgłoszenia przysługuje taka sama ochrona jak sygnalistom.
Rozdział 6.
Osoby uprawniane do dokonywania zgłoszeń
§ 11. 1. Niniejszy regulamin znajduje zastosowanie do osoby fizycznej, która zgłasza informacje o naruszeniu prawa, uzyskaną w kontekście związanym z pracą.
2. Sygnalistą może być w szczególności:
§ 12. Sygnalista podlega ochronie pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa.
Rozdział 7.
Rejestracja zgłoszeń
§ 13. 1. Zgłoszenia sygnalistów są ewidencjonowane w rejestrze zgłoszeń o naruszeniach prawa.
2. Rejestr zgłoszeń o naruszeniach prawa prowadzi Rzecznik etyki.
3. Rejestr zgłoszeń o naruszeniach prawa zawiera następujące informacje:
4. Rejestr zgłoszeń o naruszeniach prawa uzupełnia się na bieżąco. Aktualizacja następuje w miarę wpływu zgłoszeń oraz na każdym etapie postępowania wyjaśniającego i działań następczych w danej sprawie.
5. Pełną treścią rejestru zgłoszeń o naruszeniach prawa dysponuje wyłącznie rzecznik etyki.
6. Rejestr zgłoszeń o naruszeniach prawa może być udostępniony wyłącznie pod warunkiem wcześniejszego zanonimizowania danych sygnalistów. Rzecznik etyki zanonimizuje dane bezpośrednio identyfikujące sygnalistów oraz wszelkie informacje mogące choćby pośrednio ujawnić ich tożsamość. Zasady te dotyczą także osób pomagających sygnalistom w dokonywaniu zgłoszeń.
7. Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
Rozdział 8.
Wpływ zgłoszenia
§ 14. 1. Po otrzymaniu zgłoszenia Rzecznik Etyki:
2. Rzecznik etyki nie realizuje zdań określonych w ust. 1 pkt. 4-5, gdy istnieją uzasadnione przesłanki, że Prezes Zarządu jest osobą pośrednio lub bezpośrednio zaangażowaną w dokonanie naruszenia.
3. Projekt planu postępowania wyjaśniającego przedstawia się w terminie 7 dni od dnia wpływu zgłoszenia.
4. W przypadku zgłoszeń dotyczących ochrony danych osobowych projekt planu postępowania wyjaśniającego przedstawia się w terminie 24 godzin od wpływu zgłoszenia.
§ 15. 1. Plan działań wyjaśniających zawiera co najmniej:
2. Plan działań wyjaśniających może przewidywać także:
§ 16. W skład zespołu powołanego do weryfikacji zgłoszenia mogą wchodzić:
Rozdział 9.
Działania następcze
§ 17. Działania następcze mogą obejmować następujące fazy:
§ 18. Do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań naprawczych oraz przetwarzania danych osobowych sygnalistów, osób, których dotyczą zgłoszenia oraz osób trzecich wskazanych w zgłoszeniu mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie Spółki. Osoby upoważnione są zobowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, oraz podejmowania działań następczych także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.
§ 19 1. Postępowanie wyjaśniające prowadzi się na podstawie planu.
2. Pracodawca przyjmuje plan postępowania wyjaśniającego w terminie 7 dni po otrzymaniu projektu.
3. W przypadku zgłoszenia dotyczącego ochrony danych osobowych pracodawca przyjmuje postępowania wyjaśniającego w terminie 12 godzin od otrzymania projektu.
4. Pracodawca zapewnia skuteczną realizację planu postępowania wyjaśniającego.
§ 20. 1. Postępowanie wyjaśniające prowadzi się stosując podejście oparte na ryzyku na każdym etapie.
2. W postępowaniu wyjaśniającym uwzględnia się ryzyko wystąpienia działań odwetowych wobec:
3. W postępowaniu wyjaśniającym uwzględnia się ryzyko matactwa ze strony osób, których zgłoszenie dotyczy.
4. Planując postępowanie wyjaśniające należy wziąć pod uwagę w szczególności następujące aktywa:
5. W postępowaniu wyjaśniającym uwzględnia się także inne ryzyka, mające zastosowanie dla sprawy danego rodzaju.
§ 21. 1. Postępowanie wyjaśniające planuje i prowadzi się z uwzględnieniem uzasadnionych interesów prawnych osób, których zgłoszenie dotyczy.
2. Uzasadnionymi interesami prawnymi, uwzględnianymi w ramach postępowania wyjaśniającego są w szczególności:
2. Prawo do obrony obejmuje w szczególności uprawnienie do:
3. Prawo do domniemania niewinności obejmuje uprawnienie do poczytywania osoby, której zgłoszenie dotyczy, za niewinną aż do momentu udowodnienia jej winy.
4. Prawo do obrony dobrego imienia oznacza uprawnienie do prowadzenia postępowania wyjaśniającego dyskretnie, w sposób chroniący przed niesłuszną etykietyzacją.
5. Prawo do ochrony przed mobbingiem i dyskryminacją oznacza:
§ 22. 1. Rzecznik etyki oraz zespół powołany do weryfikacji zgłoszenia posiadają dostęp do:
3. W ramach prawa dostępu rzecznik etyki oraz członkowie powołanego do weryfikacji zgłoszeń mają prawo:
§ 23. 1. Po zweryfikowaniu wszystkich okoliczności podniesionych w zgłoszeniu rzecznik etyki niezwłocznie sporządza raport z postępowania wyjaśniającego i przedstawia go pracodawcy.
2. Treść raportu podpisuje rzecznik etyki oraz wszyscy członkowie zespołu powołanego do weryfikacji zgłoszenia.
3. Członkom zespołu powołanego do weryfikacji zgłoszenia przysługuje prawo do wyrażenia zdania odrębnego. Zdania odrębne załącza się do raportu.
§ 24. Po zapoznaniu się z raportem pracodawca podejmuje decyzje dotyczące dalszych kroków. Decyzja może polegać na:
§ 25. 1. Postępowanie wyjaśniające kończy się z momentem podjęcia przez pracodawcę decyzji o sposobie dalszego procedowania sprawy na podstawie ostatecznej treści raportu.
2. Postępowanie wyjaśniające powinno zakończyć się w terminie miesiąca od dnia wpływu zgłoszenia.
§ 26. Zadania pracodawcy w ramach postępowania wyjaśniającego wykonuje Rzecznik Etyki.
§ 27. 1. W sprawach dotyczących zgłoszeń obejmujących działalność Prezesa Zarządu zadania pracodawcy wykonuje Rada Nadzorcza.
2. Zawiadomienie o wpływie zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 oraz projekt planu postępowania wyjaśniającego przesyła się Przewodniczącemu Rady Nadzorczej.
§ 28. 1. Postępowanie uzupełniające jest opcjonalną częścią działań następczych.
2. Postępowanie uzupełniające może mieć na celu:
2. Postępowanie uzupełniające toczy się na w tym samym trybie co postępowania wyjaśniającego.
3. Postępowanie uzupełniające powinno zakończyć się w terminie miesiąca od jego zarządzenia.
§ 29. 1. Postępowanie naprawcze jest elementem działań następczych w przypadku potwierdzenia prawdziwości zgłoszenia.
2. Działania naprawcze mogą przybrać co najmniej jedną z poniższych form zjawiskowych:
2. Przywrócenie stanu zgodnego z prawem może polegać na:
3. Pociągnięcie do odpowiedzialności porządkowej, dyscyplinarnej albo umownej może oznaczać w szczególności:
4. Postępowanie naprawcze powinno być proporcjonalne do rozmiarów naruszenia oraz winy osoby, której zgłoszenie dotyczy. W szczególności, postępowanie naprawcze może ograniczyć się do przywrócenia stanu zgodnego z prawem, jeżeli naruszenie było efektem zwykłej pomyłki.
§ 30. 1. Postępowanie naprawcze przeprowadza się według planu.
2. Plan postępowania naprawczego zwiera elementy przewidziane dla planu postępowania wyjaśniającego.
3. Projekt planu postępowania naprawczego przygotowuje rzecznik etyki w terminie 7 dni od dnia zarządzenia działań następczych przez pracodawcę. W przypadku naruszeń ochrony danych osobowych plan postępowania naprawczego przyjmuje się w terminie 24 godzin od chwili stwierdzenia naruszenia prawa.
4. Pracodawca przyjmuje plan działań następczych w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu oraz zapewnia jego należytą realizację. W przypadku naruszeń ochrony danych osobowych plan postępowania naprawczego przyjmuje się w terminie 12 godzin od chwili otrzymania projektu.
§ 31. 1. W terminie trzech miesięcy od dnia wpływu zgłoszenia rzecznik etyki przesyła sygnaliście informacje zwrotne, chyba że sygnalista nie podał adresu kontaktowego.
2. Informacje zwrotne przesyła się w formie pisemnej, na adres kontaktowy sygnalisty podany w zgłoszeniu.
3. Jeżeli w treści zgłoszenia sygnalista wskaże inny kanał dokonywania zgłoszeń na potrzeby dalszej komunikacji, zawiadomienie przesyła się kanałem wybranym przez sygnalistę.
4. Informacje zwrotne zawierają:
5. Informacje zwrotne tworzy się z uwzględnieniem zasad prostej polszczyzny.
§ 32. 1. Wszelkie czynności dokonywane w ramach działań następczych są protokołowane.
2. Akta działań następczych prowadzi i przechowuje rzecznik etyki.
3. Rzecznik etyki prowadzi akta działań następczych równocześnie formie papierowej i elektronicznej.
Rozdział 10.
Zewnętrzne kanały dokonywania zgłoszeń
§ 33 1. Sygnaliści mają prawo dokonywać zgłoszeń bezpośrednio do organów nadzorczych, właściwych w sprawach objętych zakresem zgłoszenia, z pominięciem wewnętrznego kanału dokonywania zgłoszeń.
2. Sygnaliści mogą dokonać zgłoszenia z wykorzystaniem zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń w szczególności wówczas, gdy:
Rozdział 11.
Ochrona przed działaniami odwetowymi
§ 34. 1. Sygnalistom przysługuje ochrona przed możliwymi działaniami odwetowymi.
2. W stosownych przypadkach ochronie podlegają także:
2. Nikt nie może ponieść szkody ani mieć czynionego zarzutu z powodu dokonania zgłoszenia składanego w dobrej wierze.
§ 35. 1. Rzecznik etyki może objąć monitoringiem sytuację:
2. Jeżeli jest to uzasadnione ochroną tożsamości osób wymienionych w ust. 1. monitoring może obejmować sytuację wszystkich osób pracujących we wskazanej komórce organizacyjnej albo komórkach organizacyjnych.
2. Monitoring prowadzi się według planu.
3. Plan monitoringu obejmuje co najmniej:
4. Plan monitoringu może przewidywać także inne elementy – w zależności od potrzeb.
5.Pracodawca zapewnia skuteczną realizację planu monitoringu.
§ 36. 1. Zgłaszający nie może być niekorzystnie traktowany z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
2. Za niekorzystne traktowanie uważa się w szczególności:
3. Za niekorzystne traktowanie z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także groźbę lub próbę zastosowania środka określonego w ust. 2 – chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
§ 37. 1. Pracodawca zapewnia skuteczne przeciwdziałanie działaniom odwetowym.
2. Stosowanie działań odwetowych wyszczególnia się w Regulaminie pracy jako rodzaj szczególnie ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych.
3. Ryzyko działań odwetowych uwzględnia się w trakcie postępowania wyjaśniającego (uzupełniającego).
4. Pracodawca prowadzi kampanie informacyjne mające na celu przeciwdziałanie działaniom odwetowym.
Rozdział 12.
Postanowienia końcowe
§ 38. 1. Regulamin podlega okresowemu przeglądowi i aktualizacji.
2. Przegląd regulaminu następuje raz na trzy lata.
3. Przeglądu regulaminu dokonuje się na bieżąco w przypadku zmian w otoczeniu prawnym i biznesowym pracodawcy.
4. Zarząd Spółki jest zobowiązany każdorazowo poinformować o przyjętej treści Regulaminu wszystkich pracowników oraz osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w terminie 7 dni przed wejściem w życie Regulaminu bądź jego aktualizacji. Informacja o przyjęciu lub zmianie Regulaminu przekazywania jest osobom świadczącym pracę poprzez udostępnienie jego treści na tablicy ogłoszeń w siedzibie Spółki oraz na stronie internetowej pod adresem pgk-przeworsk.pl w zakładce “Ochrona Sygnalistów”.
§ 39.Zarząd Spółki oraz inne osoby upoważnione do reprezentowania Spółki przed zawarciem umowy cywilnoprawnej z podmiotem niebędącym pracownikiem lub osobą świadczącą pracę na podstawie innej niż stosunek pracy, której przedmiotem jest nawiązanie współpracy pomiędzy tym podmiotem a Spółką, przed zawarciem umowy informują podmiot o treści Regulaminu poprzez wskazanie adresu strony internetowej, na której można się z nią zapoznać.
§ 40. Załączniki do niniejszego Regulaminu stanowią: